zondag 25 april 2010

verzamelaars onder elkaar

De NGA (Nederlandse Gallerie associatie) had  Motivaction (een bureau voor trend- en marktonderzoek) gevraagd om onderzoek te doen naar wat galleries anders/beter moeten gaan doen.

Eén van de methoden die ze daarvoor gebruiken is een rondetafel gesprek met kunstverzamelaars.
Samen met 7 andere verzamelaars zat ik in een kelder aan de Nassaukade te Amsterdam.

Wat viel mij op ? Ik was met afstand, 15 jaar minimaal, de jongste van het gezelschap. Ik koop veel minder via galleries dan de anderen.  Ik koop goedkoper en daarom ook meer.
Ook kan het mij niet zo heel veel  schelen of een kunstenaar internationaal gaat doorbreken. Ik vind het uiteraard wel leuk, maar mijn collectie hoeft echt niet waardevast te zijn.

Fotografie was ook wel een leuk punt. Voor mij behoort dit vanzelfsprekend bij kunst en dus in mijn verzameling. Er waren enkele verzamelaars die er (net) niet aan wilden. Deze behoorden overigens wel tot de oudere garde. (70-plussers)

Het gesprek kwam ook nog over de Kunstkoopregeling en die andere regeling de nationale Kunstkoop. Het lijkt overigens wel of elke gallerie in Nederland wel aan zo'n regeling mee doet.
De verzamelaars hadden een duidelijke voorkeur voor de Kunstkoopregeling, maar dat kwam vanwege de galleries die daarbij zijn aangesloten. Het topsegment van de markt zit namelijk meer bij deze regeling van de Mondriaanstichting.
Er was 1 persoon die zelfs 10 leningen had lopen. Dat ging overigens over een totaalbedrag dat akelig dicht in de buurt van mijn netto maandinkomen ging.
Deze KKR wordt gesubsidieerd door de Mondriaan Stichting. Deze betaalt de rente van de lening. Met de huidige rentestand van 7% en de termijn van 36 maanden is dat een subsidie van zo'n 10%. Dit lijkt een subsidie aan de verzamelaars, maar is eerder een subsidie voor de kunstenaars. Deze krijgen rechtstreeks geld. De kunstverzamelaar krijgt een mooi kunstwerk. En over 1 ding waren we het wel eens. Op het moment dat je met het werk de gallerie uit loopt, moet je ervan uit gaan dat het 50% minder waard is geworden.
Maar daarom blijft het wel leuk!

Als laatste nog een plaatje:
Via de site www.welikeart.nl kwam ik er achter dat het AMC een kleine foto van Carla van de Puttelaar verkoopt, zij is toevallig de kunstenaar waar ik mijn grootste KKL voor heb lopen voor een zeer grote foto. Die kon ik niet laten liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten