donderdag 6 mei 2010

Art Brussel 2010

Vorig jaar was ik één dag en kort naar Art Brussel geweest. De beurs had mij aangenaam verrast door het internationaal karakter daarvan en slechts op 2 uur rijden van Utrecht. Ik heb er vaak langer over gedaan om op mijn werk te komen.
Dit jaar bem ik twee  keer naar ArtBrussel geweest: de preview plus opening en de laatste dag. beide keren had ik een kunstenaar uit Amsterdam meegebracht om inspiratie op te doen. Het leuke van ArtBrussel is dat er maar weinig galleries uit Belgie zijn een handvol uit Nederland en de rest uit Duitsland Frankrijk, OOstenrijk Zwitserland, Groot-Brittanie etcetera. Ik kwam zelfs Hauser en en Wirth tegen, een galerie met oa Louise Bourgeois en Paul MacCarthy in de stal. Als je daar iets wilt kopen is een heel vette bankrekening niet genoeg. Je moet ook vriendelijk vragen of je iets mag kopen. Mar dat geldt ook al voor de Nederlandse galerie Gabriel Rolt die ook op de beurs stond met Desiree Dolron. Als je 50 000 euro meeneemt kom je op de wachtlijst voor een foto. Die is wel zo goed dat menig persoon drie leer moet kijken om te zien dat het echt een foto is en geen schilderij.
Het verschil met Art Amsterdan is er groot: Brussel heeft 175 stands met 150 buitenlanders, Amsterdam 120 stands met 30 buitenlanders.
Vreemd genoeg is daard oor qua kunst kopen Amsterdam interessanter voor mij, aangezien ik vrijwel alleen Nederlamders koop. Maar Brussel heb ik nodig om de kwaliteitsstandaard te bepalen waartegen ik de kunst koop.
De kwaliteit was hoog.

De tweede dag was ik met Rosalie Ravensteijn en zij heeft de handige methode om overal foto's van te nemen.
Ik kreeg gister de CD-rom binnen en daar zal ik nu uit putten.

Ik wil beginnen met een werk van de Vlaamse Berlinde De Bruyckere, die ook vertegnwoordigd wordt door Hauser en Wirth.

Het hoeft geen betoog da haar organisch sculpturen van 30 meter afstand zijn te herkennen. 
Ze stopt ook rustig een paardenhuid in een kast als zij dat artistiek wil en ze heeft een paar mensen in dienst om haar daarbij te helpen. (Zij is ongeveer 1,70 m en zo'n 65kg)

Naast de standaard galeries waren er enkele losse kunstenaars projecten.  daarvan had er 1 zich gericht op geur. Zoals de geur van sigaretten...

 


of van tandpasta





ik bedenk me dat ik binnenkort naar mijn Duitse tandarts moet...



Het werk is levensgroot zoals zichtbaar is met een actiefoto van mij.

Om enigszins een idee te geven van de grootte van de beurs. Ik heb 2 maal 6 uur op de beurs gelopen, maar nog niet het idee dat ik alles heb gezien. 

Art Brussel gaat om de inhoud en daardoor zijn de stands lelijk en eenvormig.



De kunst kan conceptueel ook eenvoudig zijn
zoals



Dit is van de Antwerpenaar Andy Nauman

De onderstaande rode compositie is van de Deense Brigitte Waldach.





Sommige werken zijn dubbelzinnig: dit lijkt een 2-dimensionaal werk een octopus of zo
 


Bij nadere bestudering blijkt het uit slangetjes te bestaan

 

Bij sommige werken echter is het heel duidelijk dat ze uit sculpturen bestaan (let op de sokken!)



Sommige schilderijen zoals de ze bij Gabriel Rolt zijn verontrustend




andere werken zijn niet goed te fotograferen zoals deze spiegels, onze fotograaf Rosalie is hier wel goed in zichtbaar.





Maar soms gaat het wel goed zoals dze constellatie van een gebroken en een hele spiegel, waarin ik wederom te zien ben. 





AtBrussle was duidelijk kijken, kijken niet kopen zoals het een echte Nederlander betaamt.
Want gezien mijn gebrek aan geld van dit moment kon ik zeker niks kopen (op de catalogus na)

Waarom dat gebrek aan geld....
Volgende post zal ik laten zien waar tot nu toe het meeste aan is op gegaan.

2 opmerkingen: