zaterdag 22 mei 2010

de regels

De doelstelling van dit blog is om proberen lijn te houden in mijn kunstverzameling.

Ik heb maar beperkte middelen om een verzameling op te bouwen en heb daardoor weinig geld om missers te maken. Door beter naar mijn eigen aankoopgedrag te kijken wil ik proberen dat in regels vast te leggen.

Daarvoor heb ik nu de volgende regels:

Ik verzamel alleen hedendaagse kunst gemaakt door Nederlandse vrouwen
Ik beperk mijn kunstenaars door maximaal van 5 nieuwe kunstenaars per jaar te kopen (vanaf 2010)
De kunst moet (tijdelijk) passen binnen mijn huis of tuin. (rekening houden met de grootte daarvan en de aanwezigheid van mijn kat)
De kunst moet passen binnen de clusters van huidige kunst die al heb.

de clusters zijn:
-vervreemding/surrealisme
- naakten
- portretten
- relaties met modefotografie

- maatschappelijk geëngageerde kunst
- 2d/3d spel

- menselijke relaties naar elkaar of naar omgeving

De clusters heb ik overigens zojuist gedefinieerd dus daar zullen nog wel verschuivingen in plaats vinden.
Ik heb dus geen criteria over de techniek van het werk. 

Houd ik me nu aan deze regels:
Vorig jaar heb ik van 28 verschillende kunstenaars gekocht van wie 24 vrouwen. Allen waren Nederlands.
Dit jaar heb ik werk gekocht van 8 verschillende kunstenaars van wie er 5 nieuw zijn.
Allen waren Nederlands en allen waren vrouw.
Dit betekent dat ik niet meer mag kopen van kunstenaars van wie ik nog geen werk heb.
Dat zal niet heel moeilijk zijn want het geld is op.
Het is tijd om te sparen.



Als uitsmijter twee werken:
Ze zijn van Suzanne Jongmans. (vrouw en Nederlands)
Het zijn beide protretten.
Een daarvan is een naakt.
In beide zit een stukje surrealisme.
De naakte baadster lijkt op een 17e eeuws schilderij qua compositie maar bevindt zich in een 20e eeuwse badkamer waarbij de baadse een knoert van een tatoeage heeft.
Desiree heeft ook trekken van en normaal vrouwenportret in 17e eeuwse stijl, totdat je haar horloge ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten