woensdag 20 mei 2009

Reserve bijen en vliegen

Ik sla ArtAmsterdam even over, maar kom er nog op terug.

In mijn kunstenaarsvereniging te Utrecht (kunstliefde) vindt een tentoonstelling plaats van de "Belofte 4".

Er stond verbazingwekkend werk van Roos van der Heiden. Ze maakt installaties met insecten daarin. De meeste heeft ze "Worst case scenario #." genoemd. eigenlijk had ik nog nooit installaties met insecten er in gezien.

I kocht "Worst case scenario 4" and #5. Na een meeltje van mij, heeft ze beloofd enkele reserveonderdelen in de vorm van dode bijen en dode vliegen te leveren.

Statement van de kunstenaar
Vogels verdorren in achtertuintjes.
De bestuurder zoekt een plaatsje voor zijn auto.
Een kip vraagt zich af waar zijn poot is gebleven.
Hout stapelt zich op voor het huis.

Ik koop een brood en raap de verdorde vogel op.
Ik kijk naar de bestuurder en de lege parkeerplek.
De kip legde zijn laatste ei en ik pak mijn soldeerbout.
Hout ligt in de kruiwagen en hangt straks aan een plafond.

Hoe zou het lot van een duif in een kooi eruit zien wiens baasje weken geleden is overleden?
Waarom zijn er zoveel recreatieplekken en vervelen we ons te pletter?
Ik zou graag een muis met een stukje kauwgum lokken.

Het gene wat ik maak heeft een spoor van gebeurtenissen waar ik me niet de vraag stel naar doel of doelloosheid. In mijn gedachten slenter ik van herinnering naar ervaring naar frustratie naar materialisatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten