zondag 10 mei 2009

dieper in de trechter

In het allereerste bericht van mijn blog schreef ik dat ik wilde uitzoeken waarom ik verzamel. Hoe maak ik mijn verzameling. Hoe wil ik komen van een zootje kunstwerken naar een kunstverzameling. Mijn enorme probleem is dat er zoveel kunst is. Daarom heb ik richtlijnen nodig die mijn keuze beperken.

In een vorig bericht had ik het over mijn abcde lijst:
Alle kunstenaars van wie ik een werk bezit of in wie ik geïnteresseerd ben staan op een van deze lijsten.

A betekent: Ik koop elk jaar
E betekent: Je staat hier hoogstwaarschijnlijk op de lijst omdat ik ooit een werk van je heb gekocht. Het is onwaarschijnlijk dat dit nog eens gebeurt.
Bij de andere lijsten kan je zelf wel wat bedenken.

Wie op welke lijst staat weet alleen ik. De positie van twee kunstenaars zal ik echter prijs geven in dit bericht als je zorgvuldig genoeg leest.
De verdeling van kunstenaars op mijn lijst luidt als volgt:
A: 2 & 0
B: 6 & 1
C: 9 & 0
D:15 & 5 onbeslist 1
E: 7 & 9

Totaal 39 & 15 & 1

Ik heb de lijst eenvoudigweg opgesplitst in vrouwen en mannen. Vrouwen links, mannen rechts. Het is eenvoudig te zien dat ik vrouwelijke kunstenaars prefereer. Waarom gaat mijn voorkeur uit naar vrouwelijke kunstenaars? Dat weet ik niet Dat doet er ook niet toe.

5 minuten geleden heb ik een besluit genomen.

Ik heb besloten om vanaf nu alleen maar vrouwelijke kunstenaars te verzamelen. Dit heeft nauwelijks effect op mijn huidige verzameling en interesselijst. de meesten waren al vrouw. Het zoeken van nieuwe kunstenaars wordt een stuk eenvoudiger. 50% van de kunstenaars kan ik voorbij lopen zonder ze te hoeven herinneren hun website op te zoeken of vragen aan of over te stellen.

In het vorige bericht over mijn tijd om te kiezen stond in categorie 10 4 foto's van een mannelijke kunstenaar. Die staan er nu niet meer.

Ik houd nu nog 1 uitzondering. Matijs van de Kerkhof blijft op mijn interesselijst. Zolang als ik de regels bepaal mag ik ze ook breken als ik daar zin in heb. :-).

De onbesliste kunstenaar is een duo. Ze blijven ook op mijn lijst. Kijk eens naar hun website. Ze maken hun eigen blik op de wereld van vandaag.

http://www.exactitudes.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten